Titanic

Eräs historian kuuluisimmista merionnettomuuksista on White Stars Line -yhtiön matkustajalaiva RMS Titanicin törmääminen jäävuoreen ja uppoaminen 14. ja 15.4. välisenä aikana vuonna 1912. Titanic oli aikansa suurin ja loistelian höyrylaiva sisaralustensa RMS Olympicin ja HMHS Britannicin ohella. Laivaa sanottiin uudistuneen rakenteensa vuoksi lähes uppoamattomaksi. Alus törmäsi kuitenkin neitsytmatkallaan jäävuoreen Pohjois-Atlantilla päällikkönään kommodori Edward J. Smith. Onnettomuus vaati noin 1 500 ihmisen hengen.

Laivan rakentaminen

Laivanvarustamo White Star Line oli 1900-luvun alussa vaikeuksissa, sillä varustamon kilpailijoilla oli vetonauloinaan suurempia ja ylellisempiä matkustajalaivoja. Vuonna 1907 varustamon toimitusjohtaja J. Bruce Ismay teki päätöksen telakkayhtiö Harland and Wolffin pääjohtaja William Pirrien kanssa kahden uuden laivan rakentamisesta. Titanicia ja sen sisaralusta RMS Olympicia alettiin rakentaa Pohjois-Irlannin Belfastissa. Alukset rakennettiin telakalla vierekkäin. Laivojen suunnittelijana toimi Harland and Wolffin toimitusjohtaja Thomas Adrews ja telakalle värvättiin Irlannista yli 8 000 uutta työläistä.

Titanicin runko laskettiin vesille 31.5.1911 ja se oli sisätiloiltaan viimeistelyä vaille valmis vuoden 1912 tammikuussa.

Neitsytmatka ja törmääminen jäävuoreen

Titanic aloitti neitsytmatkansa Etelä-Englannissa sijaitsevasta Southamptonista Atlantin valtameren yli kohti Yhdysvaltoja ja New Yorkia 10.4.1912 klo 12. Titanic poikkesi Ranskan Cherbourgissa ja Irlannin Queenstownissa ja aloitti matkansa Atlantin yli. Titanic eteni meren poikki täydellä vauhdilla, ja sen oli tarkoitus saapua määränpäähänsä New Yorkiin 17.4.

Titanicin matka sujui odotetulla tavalla sunnuntaihin 14.4. saakka. Aamu oli sateinen, mutta päivällä taivas kirkastui ja keli kylmeni. Illalla merenpinta oli tyyni ja taivas selkä, mutta kuutamoa ei ollut. Useat muut laivat antoivat Titanicille jäävuorivaroituksia, mutta niitä ei erityisemmin huomioitu. Hieman ennen keskiyötä laivan tähystäjät huomasivat jäävuoren noin 450 metrin päässä aluksesta, jonka nopeus oli sillä hetkellä noin 21,5 solmua. Tähystäjä Frederick Fleet soitti tähystyskopin soittokelloa ja ilmoitti komentosillalle suoraan edessä olevasta jäävuoresta. Komentosillalla työvuorossa ollut perämies William Murdoch määräsi kääntämään aluksen ruorin tyyrpuuriin ja koneet täysillä taakse. Laiva alkoi kääntyä, mutta liian hitaasti, ja jäävuori osui aluksen kylkeen repien sitä rikki yli 90 metrin matkalta.

Laivan koneet pysäytettiin ja vesitiiviit ovet määrättiin suljettaviksi. Matkalla mukana ollut laivan suunnittelija Andrews ymmärsi, että aluksen kylkeen repeytyneet aukot ylsivät ensimmäisen kuuden osaston kohdalle. Titanic oli suunniteltu niin, että se pysyisi pinnalla veden päästessä neljään peräkkäiseen osastoon, mutta nyt viides osasto tulvi ja vettä tuli kuudenteen osastoon. Aluksen pumppujen teho ei riittänyt poistamaan vettä osastoista. Titanic sähkötti kapteeni Smithin määräyksestä hätäkutsun, mutta lähin kutsuun vastannut laiva RMS Carpathia oli neljän tunnin päässä.

Aluksen uppoaminen ja viimeiset hetket

Kapteeni Smith määräsi kaikille matkustajille jaettavaksi pelastusliivit ja käski ohjaamaan naiset ja lapset pelastusveneisiin. Pelastusliivejä oli kaikille matkustajille, mutta ne eivät suojanneet kylmältä merivedeltä. Pelastusveneet lastattiin aluksi vain puolilleen, sillä miehistö pelkäsi niiden voivan upota liian täysinä ja osa matkustajista uskoi laivalla pysymisen olevan turvallisempaa.

Kun viimeiset pelastusveneet olivat vedessä, laivassa oli vielä yli 1 500 matkustajaa. Noin 2,5 tunnin kuluttua jäävuoreen törmäämisestä laivan perä nousi ilmaan paljastaen aluksen potkurit. Hetken päästä laivan savupiiput kaatuivat ja laivan valot sammuivat. Perä kohosi korkeammalle noin 45 asteen kallistumakulmaan asti, kunnes laivan rungon rakenteet pettivät ja laiva katkesi keskeltä kahtia. Laivan etuosa upposi nopeasti, jonka jälkeen myös irti katkennut peräosa vajosi pinnan alle noin klo 2.20 vieden mukanaan satoja matkustajia.

RMS Carpahtia saapui paikalle noin kello neljän aikaan ja ryhtyi pelastamaan pelastusveneissä olevia ihmisiä. Titanicilta pelastui kaikkiaan 706 matkustajaa.