Maailman ympäri uusia reittejä pitkin osa 3

Maailman ympäri uusia reittejä pitkin osa 3

Tässä kirjoituksessa tulee täydentävää tietoa edellisiin merireittikertomuksiin, joita on ollut edellisessä postauksessa. Ja niin: merireitin valinta on tärkeä vaihe merimatkan suunnittelussa vielä siitäkin syystä, että reitin vaihtaminen ei onnistukaan niin helposti kuin maantiellä, kun yhtäkkiä päätetään mennä täysin toiseen suuntaan ja muiden maiden kautta.

Itämereltä Välimerelle Sisävesien Kautta

Miltä tällainen ehdotus kuulostaa? Ja sinnehän nimittäin voi oikeasti päästä viettämättä hetkeäkään Atlantin valtameren vesissä. Reitti alkaa tutulla tavalla Itämerellä, mutta nyt emme suuntaakaan Pohjanmerelle päin vaan otamme itäsuunnan Pietariin. Tämän kauniin kaupungin kautta pääsemme Nevajokea pitkin Laatokkaan ihailemaan karjalaisia maisemia, mistä jatkamme Äänisjärvelle ja sieltä  Venäjän pikkujokia pitkin ensin Mustallemerelle ja sen kautta Välimerelle. Tällainen reitti sopii vain pienille aluksille, mutta sen maisemien monipuolisuus korvaa pienen veneen tuomat haasteet kokonaan – ja mikä helpotus tulee siinä vaiheessa, kun kapeista jokivesistä päästään vihdoin viimein takaisin merelle! Välimerellä ei tässä reissussa viivytä pitkään vaan siirrytään Punaiselle merelle melkein heti ja suuntana on taas itä. Tämä reitti poikkeaa kahdesta edellisestä juuri suunnalla: sekä Tyynimeri että Atlantin valtameri tullaan nyt tekemään lännestä itään joko Panaman kanavan tai Kap Hornin kautta. Tätä asiaa voi rauhassa miettiä esimerkiksi Australian tai Uusi-Seelannin satamassa pitkän tauon aikana ja päättää viimeistään silloin, halutaanko nähdä Kanadan ja Grönlannin maisemia vai keskitytäänkö enemmän Etelä-Amerikkaan.

Haasteita Rohkeimmille

Vaikein reitti pitää sisällään sekä haasteita että niiden voittamisesta syntyvää ylpeyden tunnetta. Nyt kuljetaan perinteisesti ensin Pohjanmerelle, mistä jatketaan Englannin kanaalin kautta Marokkoon ja mennään Afrikan länsirannikkoa pitkin Hyväntoivonniemen suuntaan. Hyväntoivonniemeen liittyy paljon mielenkiintoisia ja salaperäisiä merenkulkutarinoita, joiden sankariksi voidaan päästä nyt itsekin! Kyse on kuitenkin vaikeasta ja voimia vaativasta matkasta, jota ei voi suositella kenellekään kokemattomista purjehtijoista. Hyväntoivonniemi on kierretty ja jatkamme Madagaskarille, minkä jälkeen pidetään pitkä tauko Intian lämpimissä ja rennoissa maisemissa. Seuraavaksi on Indonesia ja Australia, mahdollisesti myös Uusi-Seelanti, ja valmistautuminen Tyynenmeren matkaan. Niinpä, juuri näin: Hyväntoivonniemeen tämän merireitin haasteet eivät vielä pääty, vaan nyt on edessä vielä haasteellisempi paikka nimeltään Kap Horn! Ja nyt se kierretään lännestä itään, heti Tyynenmeren jälkeen, kun energiaa on jo vähän ja väsyttää. Tässä pitää olla stressinsietokykyä. Kap Horn palkitsee rohkeimmat komeilla maisemillaan ja sen jälkeen voidaan järjestää pitempi tauko esimerkiksi Argentiinan tai Brasilian satamassa, jossa nauttia hyvästä naudanlihasta, viinistä ja tanssista.

Muuta Ajateltavaa

Sopivan merireitin valinta pitää sisällään paljon realismia, mutta myös rohkeutta pitää olla, sillä muuten oma maailmanympärysmatka purjeveneellä tulee olemaan rantaloman kaltaista ajanvietettä. Toisaalta, vaikka haasteita me aina kaipaamme ja niiden perässä välillä lähdemme maailman ihmeellisimpiin paikkoihin, realismi pelastaa: joillekin purjehtijoille Hyväntoivonniemen kiertäminen tulee muodostumaan sen verran vaikeaksi kokemukseksi, että Kap Hornista ei voi olla enää puhettakaan ja silloin vaihdetaan suunnitelmia ja valitaan turvallinen Panaman kanava. Meri tuo haasteita jokaiselle, joka niitä kaipaa, ja välillä rohkeimmista suunnitelmista kieltäytyminen ja niiden vaihtaminen turvallisempiin vaihtoehtoihin on jopa kovempi haaste kuin vaikean reitin suoritus. Oli miten oli, itsenäiset risteilyt maailman vesissä ovat aina merkittävä kokemus jokaiselle, joka niitä ryhtyy tekemään, ja vesillä matkustamisen jälkeen maantiet tuntuvat taas uusilta ja houkuttelevilta. Merelle kuitenkin aina palataan, joten jos kerran on onnistuttu kiertää pallo omalla purjeveneellä, se tullaan todennäköisesti tekemään vielä ainakin yhden kerran – muita merireittejä käyttäen.