Meriruoka on erinomainen proteiinilähde

Meriruoka on erinomainen proteiinilähde

Ihmiset ovat käyttäneet meren antimia ruokaan jo muinaisajoista. Tänä päivänä meillä on monipuolisia keinoja saada meren antimia pöytäämme, ja vaikka useimmiten ostamme niitä kaupasta, jotkut suosivat sitä oikeaa ja alkuperäistä kalastusta. Kauppaankin ne meren antimet tulevat kuitenkin jonkun pyydystäminä, ja meidän maan valikoima jää selkeästi varjoon verrattuna erilaisten merivaltioiden tarjoamaan meriruoan monipuolisuuteen: Karibian meren saarivaltiot, Espanja, Etelä-Amerikan ja Aasian maat liittyvät aina meriruokakokemuksiin, kun sinne matkustaa. Mitä sieltä merivedestä oikeasti saa?

Pienempää Ja Isompaa Kalaa

Meillä Suomessa järvikalat ovat suuressa suosiossa. Merikaloista näemme tiskeillä aina Norjasta tuotua merilohta, jonka hinta on yleensä kirjolohen hintaa korkeampi, mutta makukin on monen kuluttajan mielestä parempi. Muitakin kaloja meiltä löytyy: kampela ja turska ovat myös sekä erittäin herkullisia että terveydelle hyödyllisiä kalalajeja. Erityisesti rasvainen kala on aina hyvä omega 3 -rasvojen lähde, joita elimistömme usein kaipaa. Ensimmäiset kalamiehet käyttivät työkaluinaan omia käsiä ja hieman myöhemmin harppuunaa, mutta tämän päivän kalastus on melko teollistunut ala: merellä käytetään suuria verkkoja ja kalastusta sekä harjoitetaan elinkeinona että harrastetaan huvina. Merikaloista tärkeimpiä ovatkin koko maailmassa tonnikala, lohi, sardiinit ja turska, joiden pyydystämiseen perustuu jopa muutaman maan talous.

Erikoisempia Otuksia

Kalat ovat kuitenkin meille aika selvä tapaus, mutta mitä muista meren asukkaista? Sieltä löytyy katkarapuja, erilaisia muita rapuja, simpukoita ja vaikka mitä muuta. Simpukat ovat yksi vanhimmista meriruokista, joita arvostetaan koko maailmassa ja käytetään ruokaan. Yksi Etelä-Amerikan kuuluisista keitoista nimeltään paila marina pitää sisällään kuorellisia simpukoita, jotka vapautetaan kuoresta käsin – ja se on chileläinen kansalliskeitto. Simpukoita käytetään runsaasti sekä Atlantin että etenkin Tyynenmeren rannikoilla. Olisi hyvä, jos mekin saisimme näitä meren antimia enemmän kauppoihimme vaikka pakastettuinakin: simpukat ovat sekä herkullisia että myös terveellisiä. Niiden rasvapitoisuus on melkein nolla, kun taas proteiinia niistä saa jopa enemmän kuin useimmista kalalajeista.

Hummerit ovat puolestaan erikoisempi meriruoka. Saamme rapuja järvistä, ja hummereita voisi verrata rapuihin, tosin niitä esiintyy meressä eikä makeissa vesistöissä. Joskus aikoja sitten hummereita pidettiin Yhdysvalloissa köyhien ruokana ja niitä tarjottiin esimerkiksi palvelijoille kuten siivoajille ja talonhoitajille, mutta ajan myötä hummereiden maine on muuttunut ja tänä päivänä ne ovat oikeaa eliittiä meriruokaa. Hummereita on olemassa useita erilaisia lajeja, ja niistä saa paljon proteiinia kuten kaikesta muustakin meriruoasta – katkaravuista, ravuista ja muista elävistä otuksista.

Merikasvillisuutta Parhaimmillaan

Kalojen, hummereiden, simpukoiden ja rapujen lisäksi merestä saadaan myös kasviksia. Merilevä on yksi suosituimpia ruoka-aineita etenkin Japanissa, missä meriruokakulttuurilla on suuri merkitys. Merilevästä tehdään sushia, erilaisia salaatteja, sitä lisätään keittoihin ja pääruokiin ja se maistuu aina erilaiselta mausteista riippuen. Suomessa merileväsalaattia saa kaupasta ja näitä purkkeja voi ostaakin silloin tällöin: niin kuin kaikki muukin meriruoka, merilevä pitää sisällään paljon terveellisiä aineita kuten esimerkiksi jodia, jonka riittävä määrä elimistössä takaa kilpirauhasen hyvän toiminnan.

Merikasvillisuutta Parhaimmillaan
Merikasvillisuutta Parhaimmillaan

Luin joskus historiallisista lähteistä, että entisessä Neuvostoliitossa joka torstai oli kalapäivä. Torstaisin kalaa oli joka työpaikan ruokalassa ja joka viikko synkät kansalaiset söivät kalakeittoa, kalakotletteja ja kaikkea kalaan liittyvää. Ajattelin, että meidänkin olisi hyvä omaksua tällainen perinne, vai mitä? Meriruokapäiviä saisi olla useamminkin kuin kerran parissa kuukaudessa, ja meriruoan kalleus Pohjoismaissa kompensoituu erinomaisesti sen hyvillä terveysvaikutuksilla. Karppaajat ovat varmasti hyvä porukka ottaa heistä mallia meren antimien käytöstä ruokaan, joten enemmän kalaa omaankin pöytään!