Nykyajan merirosvous osa 3

Nykyajan merirosvous osa 3

Sitä varten, että osataan suojautua merirosvoilta, täytyy ymmärtää niiden ajatusmaailma. Merirosvoryhmällä on yleensä olemassa niin sanottu emoalus, joka kelluu merellä ja jossa on koko ajan signaalia odottavia merirosvoja. Emoaluksella on aina useampi pieni alus, jolla on moottori ja isot nousutikkaat laivan kaappausta varten. Merirosvot saavat signaaleja huonosti suojatusta kauppa-aluksesta tai valitsevat aluksen erilaisten digitaalisten paikannusjärjestelmien avulla. Pääasiallinen aseistus hoidetaan konekivääreillä, puukoilla ja joskus jopa singoilla. Signaalin jälkeen hypätään pienempiin ja nopeakulkuisiin veneisiin ja hyökätään.

Välillä merirosvot käyttävät ovelampia hyökkäyskeinoja. Yksi niistä on kahden kalastusveneen temppu: kaksi tavallista kalastajaveneeltä näyttävää alusta kelluvat rauhallisesti meren pinnalla ja kohdelaiva kulkee niiden välistä. Yllätykseksi käy se, että nämä kalastajaveneet on yhdistetty toisiinsa vaijerilla, ja kun iso laiva kulkee niiden välistä, se nappaa nämä veneet mukanaan ja saa ne kiinni sivuihinsa. Guineanlahdessa on myös paljon kalamiehiä, jotka saattavat vaatia vaatteita tai pientä rahaa: he ovat yleensä hyvin köyhiä ja heitä voi sanoa enemmän vaihtokauppiaiksi kuin merirosvoiksi. Vielä yksi keino on satamaoperaatio: kun kauppa-alus odottaa omaa STS eli Ship to Ship -lastaustaan sataman läheisyydessä, sen valot ovat päällä koko yön. Yövalot houkuttelevat paikalle kalat ja sen kautta myös kalastajat, ja välillä yhden laivan ympärille voi kokoontua 10-15 venettä. Joka veneessä on kymmenkunta kalamiestä ja he asentavat verkkojaan, ja merirosvot käyttävät tätä hyväkseen: välillä verkkojen alta voi paljastua aseita ja iso kauppalaiva kaapataan näinkin helpolla tavalla.

Suojautuminen Ja Ennalta Ehkäisy

Kaikista toimivin suoja on aseistettu vartijaryhmä. Se tulee laivalle ja takaa laivan turvallisuuden vaarallisilla alueilla ja sitä käytetään eniten Adeninlahdella, missä tähän päivään saakka taistelu merirosvoutta vastaan on ollut tehokkainta. Välillä isot kauppa-alukset kokoontuvat siellä isoon jonoon ja tällaiselle jonolle järjestetään sotalaivaeskortti, johon kuuluu yleensä kaksi laivaa esimerkiksi NATOlta. Merirosvot eivät ole mitenkään tyhmää kansaa eivätkä hyökkää tällaisessa jonossa kulkeviin laivoihin. Nigerian rantojen läheisyydessä tilanne on kuitenkin huonompi: siellä on harvemmin vartioituja laivoja ja hyökkäysten määrä vain kasvaa. Lisäksi viime aikoina nigerialaiset merirosvot ovat ryhtyneet käyttäytymään erittäin väkivaltaisesti, ja vaikka Nigerian sotalaivat saavatkin signaaleja kaapatuista laivoista, ei ole vielä yhtään tapausta, jossa ne auttaisivat aluksen vapauttamisessa.

Pelastautumiskeinoja on monia, ja yksi niistä on niin sanottu linnake. Se rakennetaan yleensä laivan ohjaamoon niin, että se lukitaan sisältä suurilla pulteilla ja muttereilla. Ohjaamo on valittu useammasta syystä. Ensimmäinen on se, että jos merirosvot onnistuvat käynnistämään pääkoneen, he tulevat yrittämään ohjaamaan laiva omille rannoilleen. Ohjaamosta pystyy taas ohjaamaan pyrstöä niin, että se lukitaan tiettyyn tilaan ja siinä tapauksessa laiva tulee vain pyörimään saman pisteen ympäri. Toinen syy on makea vesi, jonka käsiksi pääsee ohjaamosta. Kolmas syy on ohjaamon tilan suuruus: sinne pääsee jokainen miehistön jäsen. Lisäksi siellä on yleensä olemassa satelliittipuhelin, jonka avulla voidaan pyytää apua paikalle. Avaintekijänä on miehistön vastuullisuus: heti kun kapteeni käskee siirtyä linnakkeeseen, sinne täytyy siirtyä heti ja koko miehistö. Tavallisilla laivoilla ei päde submariinisääntö, että kolarilohkoja ei avata, vaikka siellä olisi ihmisiä, joten jos yksikin miehistön jäsen jää ulkopuolelle, ovet täytyy avata hänen kuoleman uhalla.

Kuten käy ilmi, nykyajan merirosvous on oikea poliittinen, yhteiskunnallinen, taloudellinen ja juridinen haaste. Jostain syystä siihen ei kuitenkaan olla saatu ratkaisua – todennäköisesti siitä johtuen, että harvemmat valtiot haluavat kantaa vastuuta tällaisista likaisista peleistä. Vaikka merirosvoista kuvitellaankin kaikkea romanttista ja rohkeaa, se on rangaistavaa rikostoimintaa, mutta joissakin paikoissa se vaan toimii kuin toimii ja voi olla jopa tärkeä tekijä joidenkin maiden taloudessa.